26_05_2014_Nenzing-Pettneu

26 mei 2014 - Pettneu am Arlberg, Oostenrijk

Rit 60.6 km, hoogtemeters 1384m

Vandaag de koninginnenrit van onze etappe: de Arlbergpas over op een hoogte van 1792 m.

Vanuit Bludenz is dit zo ongeveer 30 km naar boven rijden, met stukken tot 7 a 10 %, afgewisseld met lichtere delen. Bijna op het einde komen nog 2,2 km aan 10%, en dan wordt het toch wel wat (heel erg) lastig. Met de koersfiets zou dit nog meevallen, maar Blackie zelf weegt 28 kg, alle bagagetassen samen ook ongeveer 27 kg, dus moeten we een last van 55 kg naar boven sleuren. (dat is bijna het gewicht van een tandemtrapper – wel de juiste selecteren)

Innerbraz_Waterval

Het toeristisch seizoen is duidelijk nog niet begonnen in Oostenrijk: bijna 80% van de hotels/restaurants zijn gesloten, en de overige 20% hebben de maandag ruhetag. Van miserie gaan we dan maar lunchen in een restaurant aan de autostrade (op aanraden van een local): mmmm, dat was gemutlich

Klösterle

Hier was het nog ongeveer 5 km tot de top, we dachten geen probleem tot we dit zagen !!

Klösterle_We_zijn_er_bijna_maar_nog_niet_helemaal

Klaar voor de afdaling: met wat warme kledij lekker ingeduffeld, want warm was het niet. Eindelijk hebben we nu ook eens onze sleeprem kunnen gebruiken, want samen met Blackie wegen we iets van een 200 kg, en aan 10% dalen, is dat direct nogal een snelheid

Arlbergpass 1793 m

Bij de afdaling passeren we Sankt Ankton am Arlberg, waar we nog geskied hebben. Nog gemakkelijk, volgende winter enkel een skitas op Blackie, en we zijn weer weg.